Alla inlägg under september 2009

Av Bent Christiansen - 23 september 2009 09:33

Polisens presstalesman efter det spektakulära rånet i Västberga där en helikopter användes.

" Det verkar som om detta är planerat " Hur kan dom tro det ! Jag tror att det var några som var ute på en helikopterfärd och helt plötsligt fick för sig att." Vi tar en sväng till Västberga och kollar om dom har några pengar " 

Hur dum får man vara. En plötslig ingivelse ? Knappast. Planerat ? Självklart.

Enligt DN ""Ett hundratal sysslar med liknande brott i Sverige. " Tänk att så många kriminella kan köra helikopter.

Nästa lustighet.  " Se doldisen som gör succe i Tornoto " Undrar var det ligger !


Läser i ett reklamblad från Åhlens om olika erbjudande bland annat följande. Beauty Serum Intense, Shiseidos Daily Bronze Moisturizing Emulsion, Biosource Biosensitive Dermo-Soothing Lotion in a mist, GapBody Love shack, Garnier Nutrisse, Sachajuan Dry hair, Olay Total Effects, Weleda Granatäpple, Gènifique Youth Activator. Låter kanonmysigt. MEN VAD ÄR DET ? Går det att äta ? Kan man dricka det ? Helt obegriplgt. På en sida står det följande: Ge huden nytt liv med den åldersförebyggande hudvårdsserien Skin Vivo. Innehåller en unik och patenterad formula med bland annat PLANKTON .För det första trodde jag att Vivo var ett ställe som man handlar mat på. För det andra, hur kan fiskmat vara nyttigt för huden ?


Ha de

Av Bent Christiansen - 22 september 2009 16:06

Dessa underbara pensionärer och den fantastiska fina service som Nordea har.

  

Har Ni sett alla dessa pensionärer som ska på banken samtidigt med alla andra, dvs vid lunchtid eller precis innan stängningsdags. Där står dom med sina caretor och bidar sin tid. Kuvertet i högsta huj för att betala månadens räkningar eller ta ut en slant. Vad har hänt med autogiro ? Vad har hänt med bankomatkorten ? Jag vet inte vad det kostar att betala en räkning över disk, det är förmodligen inte billigt. Jag förmodar att de gamla har råd. Ändå gnäller dom. Måste Ni ta betalt för varje räkning ? Räcker det inte med en avgift ! Bankomatkort !!!!! Inte jag inte, Tänk om jag blir rånad. Nu står dom där i alla fall och väntar. Vad gör då personalen ? Sitter och fikar. Har möte i  grupper om 3-4 personer. Två kassor öppna och ca 30 personer i kö. Nu undrar Ni varför jag går dit. Jag skulle sätta in småmynt. Jag föreslog hon som kallades värdinna att Nordea borde skaffa en mynträknare som man kunde lägga sina mynt i och  samtidigt sätta in dom på sitt konto. Det har vi provat och det fungerar inte. Vissa livsmedelsbutiker har det och där verkar det fungera. Det får stå för dom. Här fungerar det inte. Nu var jag inte ensam om att sätta in småmynt och en ung tjej la sig i konversationen. Jag håller med sa hon och tittade på mig, varför fungerar det på vissa livmedelsbutiker men inte här på banken ? Det får Ni fråga bankledningen om. Kan vi få tala med någon i bankledningen då , sa den unga tjejen. det skulle se ut om dom skulle behöva springa runt här på golvet och besvara en massa frågor. Men du sa att vi skulle fråga ledningen, hur gör vi för att få göra det. Hade hon nu sagt att vi skulle ta en kölapp vet jag inte vad jag hade gjort. Ni får skriva ett brev. Har du adressen flikade jag in. Nu tittade hon på mig med argsint blick och jag trodde för ett ögonblick att hon skulle klappa till mig. Hon gjorde tvärt om försvann bakom disken och kom tillbaka med en lapp där adressen stod. Varsågod. Tillsammans skrev vi på lappen att vi önskade en mynträknare i banklokalen. Vi skrev även dit våra namn och telefonnummer i förhoppning om att någon kanske någon dag eventuellt kommer att höra av sig. Fan trot.

Långkok Sjömansbiff till middag, det tar sin lilla tid med alla förberedelser men det är det värt. Inlagd gurka som tillbehör.

  


Ha de

Av Bent Christiansen - 21 september 2009 19:22

Vilken glädje man får inombords när man ser sådana här bilder:

  


Vatten, båtar, vackra blommor, klarblå himmel. Visst är det vackert.


Nästa kan också vara vacker bara att se på. Det var den också tills jag upptäckte att fågeln var död.

  


Partnern satt på staketet och kvittrade ,men fick inget svar. Den hoppade då ner på gräsmattan och fortsatte sitt kvittrande. När den inte fick något svar försökte den bita den andra fågeln i stjärtfenan, fortfarande ingen respons. Efter upprepade försök att få ett svar gav den upp.

Fågeln är nu omhändertagen av våra fastighetsskötare, och vi är en skatfamilj fattigare.


Ha de lilla fågel

Av Bent Christiansen - 21 september 2009 16:38

Middagstid : Jag har för vana att ha på mig ett par speciella byxor när jag lagar mat, vilket brukar betyda att jag har dom på mig nästan varje dag. I dag är inget undantag om det inte vore för att !!!!

Dom är helt nya. Dom gamla är utslitna efter bara ett halvår. Så idag har jag införskaffat ett par nya.

  

Svarta ska dom vara annars kan det gå åt .......... Det kanske inte framgår så bra av bilden men det måste vara med muddar nertill. Dom andra raka modellerna som finns påminner mig om byxorna jag hade på 70-talet usch. Kom faktisk att tänka på att jag äger en riktig kockjacka, jag fick den i Frankrike av en äkta fransk kock när jag var där 2002, Jean-Claude Berneron. Mitt namn är broderat på den också. Om man skulle börja använda den när det vankas middag.

Middag var det ja. idag blir det kokt fisk i ugn som toppas med skalade räkor, hollandaisesås och hemlagad potatismos, skottarmat. Bara att ställa sig på knä så att munnen hamnar i höjd med bordet. Sen är det bara att skyffla in.

  


Som vanligt en lång förberedelse och sen är middagen över på ett par minuter.


Ha de






Av Bent Christiansen - 20 september 2009 22:39

Var och tittade på handboll idag tillsammans med min far. Vi såg Tumba mot Kroppskultur från Uddevalla. Efter 18-10 i halvtid vann Tumba med 36-26. Siffrorna kunde varit större, Tumba ägde matchen. Med det spelet som presterades idag, jämför med när jag såg dom mot Hammarby, så kan detta räcka riktigt långt. Lite bättre skärpa i avsluten och att dom pratar mer med varandra i försvaret så vem vet.

Det tråkiga var att det var så lite publik.

  



Ha de

Av Bent Christiansen - 20 september 2009 09:59

Han är tillbaka, Chef Laurent. Denna gång har han lovat att uppdatera sin blogg också. Denna information kommer från en säker källa. Vi får väl se hur det blir med den saken. Hur som helst ska Ni veta att vissa bilder han lägger upp är tagna av undertecknad. Vi har ännu inte diskuterat mitt arvode för dessa tjänster, förhandling pågår.

Nu ska jag vara tydligare. Inlägg gjorda före dagens datum har jag inte varit involverad i. Eventuella bilder som kommer att publiceras efter gårdagen kan jag mycket väl vara skyldig till. Så innan Ni berömmer hans bilder kolla gärna med mig först om det är mina bilder han har stulit eller om han har tagit dom själv. Borde kunna ses på kvaliten på bilderna.

Välkommen tillbaka Chef Laurent, gör oss inte besvikna. Du finns nu som en länk på min blogg.



Ha de

Av Bent Christiansen - 20 september 2009 08:08

Det började med sol, vilken dag det var igår. Mot Hässelby. Ungdomarna hade ett eluttag som inte riktigt var som det skulle. Det var dags för hemmafixaren att rycka ut. Med en ny verktygslåda i min hand ( systempåse ) satte vi av mot Hässelby jag och hustrun. Uttaget var fixat på 5 minuter. Nu blev Ni förvånade va, trodde att nu kommer det en hel roman om hur hemmafixaren varit igång. Nix detta är något som jag verkligen behärskar.

Efter ett gott arbete styrde vi våra steg ner mot Mälarens strand. På en klippa mellan Hässelby och Södra Ängby

  

gjorde vi vårt första strandhugg. Det är nästan overkligt att en sådan fantastiskt vacker natur finns så nära oss. Cassandra ville bada. Bada! Det är kallt i vattnet. NEJ jag vill bada. Vad gör man när en åttaåring har fått för sig att hon vill bada ? Man låter henne bada. Mot Hässelby och stranden. Väl framme vad tror Ni ungen gör ? Sliter av sig nästan alla kläder och går ut i vattnet. Ja ja hon kommer nog upp ganska fort.

  

Det var tydligen skönare än vad vi trodde. Cassandra till och med simmade en bit. Inte bara doppade sig utan hon simmade. Nu kommer hon frysa hela vägen hem tänkte jag, gnälla över att hon inte hade några torra kläder med sig. Cassandra sa inte ett ljud om att hon frös eller att vissa kläder var blöta. Hoppas bara att hon inte drog på sig en förkylning.

 Nu när vissa av oss hade visat vad vi kunde, jag tänker på elen, promenaden så var det fransmannens tur att visa sina kunskaper. För en gångs skull var det inte jag som lagade middagen, jag skulle bli bjuden. Hemlagad pizza, hemlagad pizzasallad, kaffe och vaniljglass med chokladsås stod på menyn. Man tackar det är inte varje dag det bjuds till färdigdukat bord. Allt smakade utmärkt, två stora pizzor ställdes fram på bordet.

  

Att rabbla upp alla ingredienser skulle kräva ett eget inlägg så jag låter bilden tala. Det smakade i alla fall.



Ha de

Av Bent Christiansen - 19 september 2009 10:29

Varje morgon upp. Varje kväll ner. Låter som något man gjorde i lumpen, fast då var det tvärtom. Upp på kvällen och ner på morgonen. Detta pågår sex dagar i veckan ibland sju. Vissa har tillstånd andra inte. Dessa människor har en speciell attityd mot andra. Värst är dom på Hötorget. Välkommen, välkommen. Kompis halva priset. Just det där med halva priset det börjar dom med redan på förmiddagen. Där är min åsikt att kan man börja dagen med halva priset ja då är det fel pris från början. Vi var på Hötorget för några veckor sedan, hustrun ville köpa kantareller, halva priset skreks det i parti och minut. Hustrun plockade på sig en påse med kantareller som hon tyckte såg bra ut. Helt plötsligt var det inte halva priset längre. Det gällde bara om dom fyllde en påse åt dig, inte om du plockade själv. Aldrig i livet sa jag. Inta f-n ska det ha någon betydelse vem som fyller påsen. Jo då han stod på sig det gällde inte självplock. Då kan du ta dina kantareller och stoppa upp dom där det är varmare. jag tänkte bara så jag sa det aldrig.

Som sagt varje morgon upp, varje kväll ner att dom orkar.

  



Ha de


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards