Alla inlägg den 24 september 2009

Av Bent Christiansen - 24 september 2009 22:45

Vilken kväll det blev. Först Raggmunk med fläsk, fantastiskt gott. Tunna och spröda, precis lagom stekta precis som jag ville ha dom. Fläsket kunde ha varit lite saltare men ändå helt ok.

  




Avslutningen gick inte av för hackor den heller. Chokladmoussetårta garnerad med hallon.

  

Även den hemlagad. Vilket geni man är. Som jag brukar säga. " Jag är inte bara pappa, make och morfar jag är otrolig också "


Ha de






Av Bent Christiansen - 24 september 2009 16:33

Då var det dags, efter att ha talat om detta i så många år är det äntligen dags att göra det själv. Vissa saker ligger en varmare om hjärtat än andra. Denna ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Nu menar jag inte familjen dom finns där sedan länge, eller någon idrottsklubb, gammal kompis, spel nej nu pratar jag om något som har funnits i mitt hjärta, snarare i magen än någon annanstans. Ni vet vad jag talar om ! Jag ska för första och förhoppningsvis inte sista gången göra egna Raggmunkar. Fläsket är det inget konstigt med det är bara att slänga ner i pannan men Raggmunkarna det är något helt annat det. Dom måste bli så där perfekt frasiga i kanterna. Inte för salta men inte heller för tama i smaken. Inte för degiga i mitten då är dom inte goda. Apropå degiga i mitten, jag gjorde en chokladmoussetårta i går. Jag garnerade den i morse efter konstens alla regler och den är förhoppningsvis degig i mitten. Men det är tårtan det åter till raggmunkarna. Alltså inte för degiga i mitten men inte heller för torra. Här gäller det att hålla tungan rätt i mun, och rätt temperatur i pannan. Lite smör, inte margarin, 3-4 minuter på varje sida. "Bitte fnus " är inte hemma " så det borde räcka med en 5-6 stycken till hustrun och mig. Sen kommer vi till fläsket, samma sak där salt men inte för salt, lagom knaperstekt. Inte för mycket bara så där lagom så inte garnityret åker när man tuggar. Till allt detta lingonsylt, inte rårörda lingon utan vanlig lingonsylt rårörda är för dyra. Ganska lustigt när jag var och handlade hon som stod i kassan var ny, hon glömde ta betalt för lingonsylten jag skulle ha tagit rårörda.

 Så där vid 7-tiden i kväll vet vi resultatet, då avgörs det om detta med hemlagade raggmunkar var en engångsföreteelse eller om det kommer att göras fler gånger.

  


Ha de

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards