Alla inlägg under februari 2009

Av Bent Christiansen - 27 februari 2009 20:22

Kan inte undanhålla Er följande, stadsbönan på skidor.

 Therese på skidor vilken syn

Hur många av Er känner en hundraåring ? Vi gör. Hon fick ett brev av Kungen och Drottningen på sin stora dag.

 Brev från kungaparet

Hur många slår det.

Grattis Elsa på din din stora dag.

 Elsa 100 år

Hjärtliga gratulationer från familjen Christiansen. 

















Av Bent Christiansen - 27 februari 2009 19:42

En del drar en riktig nitlott. 


Nitlott

Hela livet ser ut att falla isär

 Deppigt

Och allt detta bara för att sportlovet eller vad det kan vara inte riktigt blev som dom tänkt sig. Se då till dem som gick hem med vinsten.

 Sportlov

Vackert väder, snö, glada barn.

Visst är det trevligt att titta på pulkåkning, skidor. 

Syster är hemma från sjukhuset, jag har varit där större delen av veckan och sett efter henne. Lelle har svingat både klubbor och bägare honom väl unt.

På jobbfronten börjar vissa saker klarna. För diskussioner både till höger och vänster, dock är inget klart ännu men !!!! Man vet aldrig, det sista som överger en är hoppet.

Gamla bekanta har jag träffat under veckan också, kul. Inte för alla kanske.









Av Bent Christiansen - 15 februari 2009 19:05

I dag ska min syster Lisa läggas in på sjukhus. Hon skall operera sig i morgon. Att ligga på sjukhus är inte det roligaste här i livet men i detta fall rör det sig bara om några dagar. Ett rutiningrepp bara.

 Ligga på sjukhus

Lisa ! Du ska veta att vi tänker på dig. Och skulle du ha problem med avgiften ?

 Kostar pengar

Ja då fixar vi det.

Du säger att du inte är nervös men lite är du nog, att inte få ha målar Hellman bredvid dig i natt, eller pappa i rummet intill.

Apropå nervös, det är det flera som borde vara just nu. Ingen nämnd ingen glömd.

De senaste dagarna har varit omväxlande, flera bitar börjar falla på plats det börjar rätta till sig. Jag var ute och käkade med Ylva, riktigt riktigt trevligt. Vi satt och pratade i flera timmar, om det som har varit, om det som kanske komma skall, gemensamma bekanta, fd bekanta mm. Det finns mer att ta på när man väl börjar grotta i saker o ting.

Morgondagen blir ytterligare en sådan dag, ska träffa två andra gamla bekanta och surra lite. vi sitter nästan i samma båt i vissa avseenden så vi har säkert en hel del att prata om.

Danmarksresan kommer allt närmare, det går fort nu. Det börjar bli dags att skaffa båtbiljetter. Vi vet redan idag vilket datum vi måste vara i Danmark så då finns det egentligen inget att vänta på, när det gäller hemresan så är alla inte överens om dom ska åka direkt hem eller vidare någonstans. Sak samma det är bättre att beställa nu och vara säker på en plats och sen ändra om man så vill.

Jag heter numera Christensson i efternamn. I alla fall om man ska tro den brevkonversationen jag har haft med en del företag. Christensson. Sorry pappa det är inte mitt fel. Nu spelar det kanske inte så stor roll men för ordningens skull så ska jag försöka fixa till det i veckan.

Nu saknas det bara lite tillstymmelse till vårsol så är lyckan nästan fullständig.





Av Bent Christiansen - 11 februari 2009 13:53

Nu är det nog några som undrar, är det inte samma ...... som sist?

Fundera på den.

Sen sist har det hänt en del saker, för att nämna något träffade jag igår min gamla kamrat och chef Larvered. Han heter inte så men det är ett gammalt smeknamn jag har på honom. Leif Arvered heter han, sorry Leffe. Leif sitter som affärsenhetschef på Coor Service Management och vi lärde känna varandra under min tid på Ericsson. Leif har alltid varit en god kamrat och framförallt en god lyssnare. Vi fikade och snackade gamla minnen.

I helgen inträffade något som kunde ha blivit en katastrof. Lisa var försvunnen! Ja inte min syster utan missilens lilla gosedjur. Vi hade varit på stan och väl hemma var missilen lite trött, ska du inte försöka få henne att vila en stund innan middan ? Ja kanske det svarade Jessica. Det var då det uppdagades. Var är Lisa ? Var hade missilen den sist ? Frågorna var många men inte lika många svar. Efter att ha gått igenom var vi hade varit under dagen kom Jessica på att BR leksaker där hade hon den sist, vi köpte pussel till missilen där. När stänger dom ? Bra med internet. Klockan 5. Vad är klockan ? Tjugo över fyra. Vi hinner. Fort som attan på med kläderna. Missilen hade inte märkt något av denna febrila verksamhet. Hon var i full färd med att lägga pussel tillsammans med Therese. Ner i tunnelbanan, in i gallerian upp på BR, till hörnet där dom har pussel. Skulle den vara där ! Yes där låg hon slängd på golvet. Vad skulle vi ha gjort om vi inte hade hittat henne frågade jag Jessica. Köpt en ny, hon är köpt här på BR. Tack o lov slapp vi det.

I kväll ska jag träffa Ylva, vi har inte setts på drygt ett och ett halvt år. Vi ska gå ut och käka och snacka gamla minnen kan bli en lång kväll.

När det gäller citronen och mina förehavanden så blir förmodligen avtalet mellan honom och uppdragsgivaren för Sollentuna centrum klart nästa vecka. Det innebär att vi då kan se om det finns något i hans uppdragsspecifikation som jag kan hjälpa honom med.

Har varit i kontakt med Elektriker förbundet ytterligare en gång, samma svar. Jag frågade om jag kunde komma dit och titta i deras arkiv. Njet. Hur ska jag få fram uppgifterna då ? Har du något svar ? Njet. Jag tror att jag ska vända mig till LO direkt och höra med dom hur jag ska göra. Det kan inte vara sant att uppgifterna inte går att få tag i.

Av Bent Christiansen - 7 februari 2009 08:43

 Det är inte lätt att få tag i gamla uppgifter. Vi lever i ett datasamhälle där allt vi gör och gjort skall finnas till hands när vi behöver något. Jag håler på att ta fram papper på alla de jobb som jag har haft. Två av dom är som elektriker på 70-talet. Då jag inte hittar några gamla papper från den tiden, de kan ha gått upp i rök bokstavligt talat när vi hade källarbrand för ett antal år sedan eller också har jag slarvat bort dom, kontaktade jag elektrikerförbundet. Jag sa mitt ärende och undrade om jag kunde få ett utdrag ur deras gamla register att jag faktiskt har haft två anställningar som elektriker. Men se det gick inte. För det första går deras datasystem inte så långt tillbaka i tiden, för det andra hur skulle det se ut om alla ville ha ut sina uppgifter och hon jag pratade med skulle vara tvungen att springa ner i arkivet varje gång. Jag blev helt stum. Är det inte det som dom är till för ? Bland annat. Jag helt sonika tackade för mig. Efter en stunds tänkande bestämde jag mig för att så här får det inte gå till. Det är klart som korvspad att dom kan hjälpa mig om dom bara vill. Så nästa vecka är det jag som personligen besöker elektrikerförbundet.

I veckan som gick träffade jag flera gamla kamrater, Leskinen, Friberg och  Citronen,  två gånger. Leskinen har gift sig och skall till försommaren bli pappa för första gången, grattis i förskott Peter. Friberg är som vanligt väldigt hjälpsam, han hjälpte mig med en Cad-fil på vår lägenhet. Jag och förvaltaren av huset där vi bor var inte överens om storleken på lägenheten så jag tog Friberg till hjälp. Det visade sig efter några turer om hur man mäter att förvaltaren hade rätt. Tack för hjälpen Friberg.

Det börjar likna något. En annan trevlig  gammal bekantskap var Hannes. Vi jobbade ihop på SJ för ett antal år sedan.  Hannes och jag har i flera år pratat om att göra något tillsammans och nu när det här med Citronen kom upp skulle det passa alldeles utmärkt. Hannes har också en massa kontakter som är mycket värda att ta vara på, känner rätt folk, kan ta hand om det mesta. Ser fram emot nästa vecka redan.

Årets möbelmässa var den bästa på flera år, ganska sobert och stilrent även om det alltid finns designers som skall sticka ut hakan. Det är väl deras jobb, att få igång en dialog. Måste allting vara så traditionellt.

I dag ska vi åka till Hässelby och fika hos familjen Berneron. Jessica och missilen följer också med. Alexander var med på TV i går, hans klass skulle slå ett rekord i hur många barn som kunde stå på en kateder och ropa ? Jag tror det var bu eller hu. Jag får kolla det med honom i dag. 20 stycken kom dom upp till, tror jag.

Tack till syster som visade ett fax som hon hade fått från en nöjd kund.

Av Bent Christiansen - 7 februari 2009 08:38

Det här måste Ni prova, det tar lite tid men det är det värt.

4 st kycklingfiléer

4 st timjankvistar, färsk

1 tsk salt

2 msk smör

14 st schalottenlök, i kasse

1 msk smör

200 g champinjoner

0,5 tsk salt

250 g rimmat stekfläsk, (därav skivor till såsen)

    Såsen:

2 st stekfläsk, i skivor

1 st gul lök

2 st vitlöksklyftor

2 dl rött vin

1 dl vatten

1 st hönsbuljongtärning

2 msk tomatpuré

2 msk kinesisk soja

2 st timjankvistar, färska

1 msk maizena redning

1 msk timjan, färsk och finhackad

Tillbehör:

kokt potatis

Efterstekning i ugn på 125° gör kycklingfilén maximalt saftig.

 Gör så här

1. Sås: Tärna några skivor fläsk och skala och skär även löken i tärningar. Fräs fläsk och lök i en kastrull på medelgod värme, några minuter under omrörning. Pressa över vitlöken. Rör om.
2. Tillsätt rött vin, vatten, smulad buljongtärning, tomatpuré, soja och färsk timjan. Låt såsen sjuda på svag värme under lock 30 min. Sila såsen ner i en ren kastrull. Ställ åt sidan.
3. Kyckling: Sätt ugnen på 125°. Skala schalottenlöken. Bryn den i smör 5-6 minuter. Skaka pannan regelbundet. Lägg löken i en ugnssäker form.
4. Dela champinjonerna i mindre bitar. Fräs i smör tills de fått lite färg. Salta. Rör om då och då. Flytta över till formen med löken.
5. Putsa kycklingfiléerna. Stick in en timjanskvist i den lilla fickan på respektive filé. Salta runt om. Bryn i smör på båda sidor till fin färg. Lägg filéerna i formen med lök och champinjoner.
6. Placera en ugnstermometer i mitten av den största filén. Ställ formen i mitten av ugnen. Ugnsstek tills kycklingen har en innertemperatur på 68°. Det tar ca 30 minuter.
7. Koka potatisen. Stek fläsket. Red av såsen med maizena redning. Ge den ett uppkok. Tillsätt finhackad timjan precis före servering.

Kyckling i vinsås


Av Bent Christiansen - 1 februari 2009 08:49

Veckan som kommer kan bli en vändning, jag ska träffa Citronen. Citronen är min gamla chef från Kina. Han jobbar med olika uppdrag att gå igenom projekt. Följer upp att det som kunden har beställt också levereras. Min roll skulle kunna vara att gå igenom offerter gällande inredning och andra lösa inventarier. Jag ska fråga honom när vi träffas om jag får skriva om hur han fick namnet Citronen. Se tidigare inlägg.

Lördagen blev en konstig dag. Vi var uppe tidigt, städade, gick ut en sväng och handlade. När klockan var två åt vi en blandning av frukost, lunch och tidig middag. Hemlagad fläskfile Oscar, ni vet med pommes, sparris, kräftstjärtar och bearnaise. Vad lagar man då till kvällsmat ? Det blev varsin räkmacka. Men jag måste medge att det blev lite konstigt.

I veckan som kommer startar även årets möbelmässa, det är 28 året på raken som jag går. Tidigare var mässan nästan enbart för bara vanliga möbelhandlare. I dag är det en mässa för inredning och design. Den offentliga sidan har nästan helt tagit överhand. På både gott och ont. Det som brukar vara trevligast är att titta på är alla elever från konstfack som ställer ut sina alster. Det kan vara vad som helst. Carl Malmstens skola är också kul att titta på. Sen träffar man många gamla kolleger i branschen, efter nästan trettio år i möbelsvängen har man skaffat sig en och annan kontakt. På åttiotalet flödade spriten i montrarna och den ena festen avlöste den andra på kvällstid. Jag brukade skoja med Marie och säga på tisdagen samma vecka som mässan startade att vi ses på söndag. Så var det nästan. I väg på morgonen, ramla in hemma mitt i natten i väg igen på morgonen. Så där var det hela veckan. Tur att det har lugnat ner sig.


Chef Laurent vart tog du vägen ?  


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards