Direktlänk till inlägg 7 februari 2009

Byråkrati och slöhet

Av Bent Christiansen - 7 februari 2009 08:43

 Det är inte lätt att få tag i gamla uppgifter. Vi lever i ett datasamhälle där allt vi gör och gjort skall finnas till hands när vi behöver något. Jag håler på att ta fram papper på alla de jobb som jag har haft. Två av dom är som elektriker på 70-talet. Då jag inte hittar några gamla papper från den tiden, de kan ha gått upp i rök bokstavligt talat när vi hade källarbrand för ett antal år sedan eller också har jag slarvat bort dom, kontaktade jag elektrikerförbundet. Jag sa mitt ärende och undrade om jag kunde få ett utdrag ur deras gamla register att jag faktiskt har haft två anställningar som elektriker. Men se det gick inte. För det första går deras datasystem inte så långt tillbaka i tiden, för det andra hur skulle det se ut om alla ville ha ut sina uppgifter och hon jag pratade med skulle vara tvungen att springa ner i arkivet varje gång. Jag blev helt stum. Är det inte det som dom är till för ? Bland annat. Jag helt sonika tackade för mig. Efter en stunds tänkande bestämde jag mig för att så här får det inte gå till. Det är klart som korvspad att dom kan hjälpa mig om dom bara vill. Så nästa vecka är det jag som personligen besöker elektrikerförbundet.

I veckan som gick träffade jag flera gamla kamrater, Leskinen, Friberg och  Citronen,  två gånger. Leskinen har gift sig och skall till försommaren bli pappa för första gången, grattis i förskott Peter. Friberg är som vanligt väldigt hjälpsam, han hjälpte mig med en Cad-fil på vår lägenhet. Jag och förvaltaren av huset där vi bor var inte överens om storleken på lägenheten så jag tog Friberg till hjälp. Det visade sig efter några turer om hur man mäter att förvaltaren hade rätt. Tack för hjälpen Friberg.

Det börjar likna något. En annan trevlig  gammal bekantskap var Hannes. Vi jobbade ihop på SJ för ett antal år sedan.  Hannes och jag har i flera år pratat om att göra något tillsammans och nu när det här med Citronen kom upp skulle det passa alldeles utmärkt. Hannes har också en massa kontakter som är mycket värda att ta vara på, känner rätt folk, kan ta hand om det mesta. Ser fram emot nästa vecka redan.

Årets möbelmässa var den bästa på flera år, ganska sobert och stilrent även om det alltid finns designers som skall sticka ut hakan. Det är väl deras jobb, att få igång en dialog. Måste allting vara så traditionellt.

I dag ska vi åka till Hässelby och fika hos familjen Berneron. Jessica och missilen följer också med. Alexander var med på TV i går, hans klass skulle slå ett rekord i hur många barn som kunde stå på en kateder och ropa ? Jag tror det var bu eller hu. Jag får kolla det med honom i dag. 20 stycken kom dom upp till, tror jag.

Tack till syster som visade ett fax som hon hade fått från en nöjd kund.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bent Christiansen - 12 februari 2016 15:28

Vet egentligen inte vad jag ska skriva, ville bara försöka komma igång igen.   Ha de ...

Av Bent Christiansen - 3 december 2013 08:54

Visst är det otroligt vad vi människor har skapat, flygplan, rymdraketer, diverse mediciner mot olika åkommor mm. Vi har även skapat ett forum där vi inte behöver se varandra i ögonen för att kommunicera, internet. Ibland är det riktigt hemskt. Vi ...

Av Bent Christiansen - 24 november 2013 08:39

Varsågod Bryggarbiff4 personer 600 g rostbiff 3 gula lökar Mörkt öl ca en burk 1 dl mjöl 1 tsk cayennepeppar SaltPeppar Gör så här Skär köttet i skivor ca 2 cm tjocka, blanda mjöl och cayennepeppar, vänd biffarna i mjölblandningen s...

Av Bent Christiansen - 9 november 2013 11:08

Vilka härliga ytor.   Tyvärr gjorde man källarkontor av det men tänk,,,,,           Ha de ...

Av Bent Christiansen - 30 september 2013 14:26

Här får du lite bilder från "Din " tunnel.   Kolla in lastbilen !         Ha de   ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards