Alla inlägg den 19 augusti 2008

Av Bent Christiansen - 19 augusti 2008 14:59

Då har man än en gång varit i farten och gjort sånt som man egentligen inte borde göra. Vi tar det från början. Den bärbara datorn som jag har, har sedan en tid tillbaka talat om för mig att den saknar brandvägg. Har haft i åtanke en längre tid att jag skulle lämna in den för lite uppdateringar och kolla upp en del småsaker som den har för sig framförallt när man skall stänga av den. Men vadå på Expressens websida får man goda råd om hur man enkelt fixar småsaker med sin dator. Hur svårt kan det vara det är väl ungefär som att installera en TV följ instruktionerna. Sagt o gjort här skall fixas en ny brandvägg.Klockan är nu ca 14.30. Stäng alla övriga program, steg ett var ju inga problem. Starta installationen genom att klicka på start here. Lätt som en plätt. Det är på svenska, detta går inte att misslyckas med.

Bla, bla bla press next, hoppsan nu börjar det på engelska Bla bla bla press next. Så där fortsätter det en stund. Sen frågar datorn do you want the program to check if there are virus in your computer? press yes or no. Det är väl bara att fortsätta det går ju som tåget detta. Klockan är nu

ca 16.45 Under kvällens lopp tittar jag till datorn ett antal gånger, den fortsätter att gå igenom fil för fil. Något har den hittat, det står en massa konstiga krumelurer i rutan lite längre ner men den bara fortsätter.

Vid halv elva tiden är det dags att inta ryggläge, datorn den bara fortsätter.

Vaknar vid halv sex på morgonen, innan jag sätter på kaffe skall jag bara titta till datorn, den fortsätter att gå igenom filer. Hur mycket finns det i en dator? Helt plötsligt är den färdig. För att spara alla nya inställningar måste du starta om datorn. Det vet jag hur man gör har gjort det ett antal gånger. Omstart. Vilken hacker man är. Sätter på kaffe och går in på toaletten, väl ute igen står den där, redo att möta dagens sväng in i internet. I med det mobila modemet efter 10 sekunder tryck på anslut, klicka på ikonen för internet explorer, sidan kan inte visas. Måste vara något tillfälligt fel jag provar med en annan sida. Aftonbladet.se.

sidan kan inte visas. Nu kommer vi till hemmafixaren vad göra.

Packa ihop datorn, gå till någon som vet hur man gör. Betala och se glad ut.

Datorn är klar om ett par dagar.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards