Alla inlägg under augusti 2009

Av Bent Christiansen - 6 augusti 2009 19:47

Har varit på tur i vår vackra skärgård under dagen, tack Leif.

 Vackert

Finns flera bilder, kanske kommer senare.


Ett stort tack till alla som hjälpte oss med att tala om vad detta är för något.

 Apelsinskalare

En apelsinskalare.


Ha de 







Av Bent Christiansen - 5 augusti 2009 21:33

Folk tror att jag skämtar, vi vet inte vad det föreställer. Hjälp oss


Ha de

Av Bent Christiansen - 5 augusti 2009 09:52

Nu går jag bet, vid två tillfällen har vi fått denna som en reklampryl.

 Vad är det ?

Den kommer från ett bokförlag men jag kan för allt i världen inte komma på vad vi ska använda den till. Den är ca fem cm bred och tre cm hög.

Jag brukar inte anse mig som korkad men nu vet jag inte.

Kan någon vänlig medmänniska hjälpa mig med problemet.


Ha de






Av Bent Christiansen - 4 augusti 2009 10:53

Nu i kräfttider prova detta recept.



KRÄFTSOPPA: 1 kilo kokta kräftor 1 gul lök 2 klyftor vitlök 1 stjälk stjälkselleri 2 msk olivolja 5 st dillfrön 3 dl tomatjuice 1 liter vatten 1 dl vispgrädde Gör så här: 1. Skala kräftorna (spara kräftstjärtarna till något annat). Rosta skalen i ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter. 2. Skala och hacka grönsakerna. Fräs grönsakerna i oljan i en stor kastrull tillsammans med dillfröna. Tillsätt de rostade skalen, tomat- juice samt vatten så att det täcker skalen. Sjud i 90 minuter utan lock.Ta bort skummet som flyter upp till ytan.

3. Sila buljongen två gånger genom en finmaskig sil. Sedan återstår cirka 6 dl. Tillsätt grädden och koka ihop tills 5 dl återstår. Smaka av med salt.

Ett gott ljust lager passar utmärkt.

Smaklig måltid

Ha de

Av Bent Christiansen - 4 augusti 2009 10:43

Tänk om man ändå vore här igen.

 Mysigt

Eller en promenad längs stranden.

 Strandpromenad

Kanske nästa år.


Ha de 






Av Bent Christiansen - 3 augusti 2009 18:41

Under en stadsvandring idag träffade jag två stycken turister från sydostasien, närmare bestämt Kambodja. Dom kom vandrande på Blekholmsgatan och såg väldigt vilsna ut. Snäll som man är frågade jag om det var något jag kunde hjälpa dom med, på engelska förstås, inte danska eller svenska utan engelska. Jag kan faktiskt prata engelska trots min ålder och ska sanningen fram, och det ska den, så är engelskan bättre än danskan. Jag tror inte att dom skulle ha förstått något av det jag sa om det var på danska. Vem skulle förresten det. Nåja, jag frågade om det var något jag kunde hjälpa till med, på engelska. Vi letar efter bussen som ska gå till Skansen, sa dom på engelska inte Kambodjanska för då hade inte jag förstått något. Dom sa inte Skansen utan dom sa "the wild animal and other old things" och det måste ju vara Skansen eller ? För inte kan det väl vara så att dom menade något museum. Hur som helst. På min eminenta engelska, inte danska eller svenska , förklarade jag att dom skulle vända helt om och ta en buss med nummer 47 på fronten. Men vi kommer därifrån, också pekade dom mot T-centralen. Dom stackarna hade blivit lurade av några att gå åt helt fel håll. Nu var det så lyckligt att jag skulle åt samma håll så vi slog följe. Vad pratar man om med några från Kambodja ! Vädret alla pratar om vädret. Så vad tycker Ni om Stockholm och vårt väder ? På engelska förstås inte danska eller svenska. Väldig vackert fick jag till svar, på engelska inget annat. Nu var det avklarat och vi hade endast gått ca 50 meter. Är det första gången Ni är i Stockholm ? fortfarande på engelska inte ........... Yes kom det från båda samtidigt. Nu då ! Stannar Ni länge ? One week. Fint, det går ju alldeles utmärkt det här. Jag kan inte bara gå här och fråga en massa banala saker tänkte jag så jag drog till med. Där borta ser Ni stadshuset har Ni varit där ? Det skulle jag inte ha gjort. Helt plötsligt åkte kameran fram, här skulle fotograferas. Please take a picture of me and my girlfriend. Visst hur svårt kan det vara ! Jag har en sån där enkel digital kamera som det bara är att trycka på en knapp så är det klart sen. Här kom det fram en med en satans massa knappar och rattar, OCH SEN DÅ. Här gällde det att hålla masken. OK nice sa jag och tryckte på den största knappen jag hittade. Ingenting hände, jag provade den som var näst störst, inget hände. Nu började svettpärlorna att tränga fram i pannan. Hur j...a svårt kan det vara. Till sist hittade jag en liten rackare och när jag tryckte på den sa det i alla fall klick. Fort som attan tryckte jag en gång till. Nu var vi snart framme vid gamla hotel Continental och precis då kom buss 47 körande från T-centralen och upp på Klarabergsgatan. Jag tackade för mig och önskade dom en trevlig dag. Hoppas att det var Skansen dom ville se.

Gorgonzolasås, visst är det gott.Framförallt om den är hemlagad. I lördags åt jag det till en köttbit, i går till kyckling, och i dag återigen till en köttbit. Om någon bjuder på gorgonzola, oavsett form i morgon skriker jag. 


Ha de

Av Bent Christiansen - 2 augusti 2009 09:43

Vem är den gamla damen ?

 Vem är hon ?


Och framförallt var befinner vi oss ?

 Var är denna bild tagen

Fina priser utlovas. Vissa är redan diskvalificerade för denna tävling. Ni vet vilka.


Ha de






Av Bent Christiansen - 1 augusti 2009 23:39

Frukost 

Pridefestival

Lunch på Soft Kök & Bar

Tegnerlunden

Middag hemma

Tv

Läggdags


Ha de

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards