Alla inlägg den 19 maj 2009

Av Bent Christiansen - 19 maj 2009 14:05

I många år åt jag inte sill, vet inte varför. Det är det senaste året som suget har kommit tillbaka. Här är en röra som är gjord utan majonäs.

Smaklig måltid.


Bryggseglarns gubbröra 4 pers

4 st hårdkokta ägg

4 st kokta potatisar

1 burk valfri sill ca 125 g

1 knippa dill

1 knippa gräslök

3 st salladslökar

1 krm svartpeppar

Tillbehör

Knäckebröd valfri sort

Gör så här

1.       Skala och hacka ägg och potatis. Låt sillen rinna av och hacka den. Blanda ägg, potatis och sill. Finhacka dill, gräslök och salladslök och rör ner i blandningen. Smaka av med svartpeppar.

2.       Bryt knäckebrödet i lagom stora bitar och klicka på röran.

Ha de


Av Bent Christiansen - 19 maj 2009 06:50

Nu vet Ni kanske lite bättre var "holmen" ligger


Klubbholmen



Ha de

Av Bent Christiansen - 19 maj 2009 06:15

Fåglarna kvittrar, lampan lyser, vindstilla. Det är i alla fall ett rätt av tre. Fåglarna kvittrar om än endast lite. Vart tog solen vägen ? Hade hoppats på en fin morgon, en sådan där morgon när jag kan öppna köksfönstret och bara stå och njuta med en kopp kaffe i handen.

Eventuellt blir det en tur till vår kära gamla klubbholme under dagen. I så fall tar jag med kameran så jag kan visa lite bilder därifrån.

Klubbholmen har de senaste åren fått en ordentlig upplyftning, detta skall i grund och botten tillskrivas gaggiga Gigi. Hon tjatade i flera år på styrelsen att "holmen" skulle göras mera barnvänlig. Och det lustiga är att det har den blivit också efter att gaggia Gigi och hennes Rune sålde båten.

Klubbholmen är belägen på Väntholmen, 

Lat N59.24.40 Long. 0 17.44.40 Då vet Ni alla var det ligger. Klubbholmen var vår tillflyktsort när barnen var små, där fanns nästan allt. Det enda som var krångligt var om man hade glömt att handla något, det var 5 km att gå till affären enkel resa. trots det så har jag gått den vägen fram och tillbaka ett antal gånger. Oftast var det mjölk, cigaretter, en ring falukorv och öl som saknades. Nu var det det där med avståndet. Att bära för mycket gick ju inte med tanke på sträckan. Glass till barnen var bara att glömma. Ett par folkilskna gick det åt också på vägen tillbaka, oftast var det varmt och då behövs det som Ni alla vet vätska för att återställa balansen i kroppen. Så när resan var avklarad hade jag med mig fler tomburkar än när jag gick.

På klubbholmen styrde och ställde Lennart och Siv. Lennart var en finurlig herre, han lyckades alltid att hitta jobb som skulle göras, aldrig en lugn stund. Jag som är en rastlös person och som har svårt att sitta still tackade alltid ja med ett leende på läpparna, jag visste vad som vankades när jobbet var avklarat. En drink på Lennarts och Sivs veranda.

Lennart och Siv är inte kvar på "holmen" men jag tror att verandan är det och kommer jag dit i dag så ska jag sätta mig på verandan, dock utan en drink i handen.


Ha de

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards