Alla inlägg den 8 december 2008

Av Bent Christiansen - 8 december 2008 17:40

Jag har varit på utflykt tll det stora varuhuset i söder. Enligt deras hemsida skulle det avgå en buss från centrala Stockholm varje hel timma och den skulle dessutom vara gratis. Vid kvart i tio begav jag mig ner till de centrala delarna av staden. Gott om tid nu gäller det bara att hitta bussen. Och det var inte det lättaste, började med att fara runt och titta på hållplatsskyltarna ifall det framgick av dom var det var någonstans. Icke sa Nicke ingenting. OK det kunde inte vara så svårt bussen är blå och det borde stå varuhusets namn på bussen. Ingen buss. Tio över tio var mitt tålamod slut, jag tar tunnelbanan söderut. Vilken främlingslegion, inte en svensk så långt ögat nådde. Efter ca 35 minuter var jag så äntligen framme vid det stora varuhuset i söder. Nu gällde det bara att hitta det jag var ute efter. Det första som stod på agendan var en pall till misssilen, en sån som hon kan ha nedanför handfatet när hon skall borsta tänderna eller tvätta fingrarna. Vi har en sådan hemma hos oss så jag vet att det är en bra pryl.

 

 19 riksdaler kostar den, motsvarande pall på ett annat varuhus i Stockholm, för övrigt där bussen skulle ha gått ifrån, kostar 229 riksdaler. jag kunde ha köpt 11 stycken på det stora varuhuset i söder för samma pris som det andra varuhuset inne i stan.

Nästa inköp gällde en kanna att ha sås i, en med lock och som enligt reklamen även håller såsen varm.

 

 129 riksdaler, som hittat. Nu gällde det att snabbt komma härifrån. Hela varuhuset kryllade av mammor med barnvagnar, dom fullständigt spränger sig fram. Alla skulle dessutom fika samtidigt vilket omkullkastade mina planer på en stilla fika innan det var dags att hitta bussen som enligt reklamen även skulle gå från det stora varuhuset i söder till de centrala delarna av Stockholm. Bussen gick precis utanför, sittplats och allt. Första stopp var Hornstull, min första tanke var att kliva av för härifrån visste jag hur jag skulle ta mig vidare hemåt. Nej jag åker en bit till, kanske skulle jag få veta var i de centrala delarna av Stockholm den stannar, borde vara på samma ställe som den avgår från. Nästa Fridhemsplan ! Nu blev det svårt. Härifrån var det ännu lättare att ta sig vidare hem. Buss 4 eller tunnelbanan. Jag chansade inte längre, av vid Fridhemsplan.

Var bussen stannar eller var den går ifrån har jag fortfarande ingen aning om, men gissa om jag skall ta reda på det för det var hur smidigt som helst.








Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards