Alla inlägg den 5 november 2009

Av Bent Christiansen - 5 november 2009 11:23

För ca 2 år sedan gav jag mig på något som jag i och för sig hade gjort förr, jag skulle baka kanelbullar. Enligt konstens alla regler satte jag igång. Satte degen tidigt på morgonen, gav den god tid till att jäsa. Man får inte ha för bråttom. Kavlade, bredde på äkta smör, kanel och socker. La dessa fina bitar som jag hade skurit i lagom stora bitar i dess för ändamålet avsedda formar. Lät dom jäsa ytterligare en halvtimme innan det var dags att pensla med ägg och strö över pärlsocker. In i ugnen, fortfarande enligt konstens alla regler. 8-10 minuter i ugnen. Allt såg jättefint ut, ut kom det bullar alldeles gyllenbruna. Nu skulle dom bara svalna så var det klart. Efter en timmes tid var det dags för provsmakning. Kall mjölk, normalt dricker jag inte mjölk men till denna stund så ansåg jag att mjölk skulle passa utmärkt. Har Ni någon gång spelat Boule ? Det var vad jag kunde göra med mina kanelbullar. Stenhårda. 

Nu har jag gett mig på detta en en gång. Så här såg dom ut innan ugnen....

  

Och så här blev slutresultatet, det ser onekligen gott ut.

  

Hur dom smakar ? Vet inte har inte vågat prova än.



Ha de

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards