Alla inlägg under april 2009

Av Bent Christiansen - 19 april 2009 07:36

Efter några hektiska dagar trampar jag åter svensk mark. Det var förvisso trevligt att träffa delar av den danska släkten men det hade varit ännu trevligare om det hade skett under andra former. Vi hade tänkt göra Köpenhamn under ett dygn men efter begravningen var det bara hemgång som gällde.

PÅ vägen hem stannade vi i Linköping för att hälsa på Angelica med familj. Jag hade aldrig varit där dom bor nu så det var trevligt.

 Huset

Det är ett fint litet hus dom har Angelica och Jonas. Ute på landet men ändå inte så långt från Linköping C. På tomten, inte min bror, finns det ett uthus.

 uthus

Detta uthus är tänkt att rustas upp så att deras dotter Alica ska kunna få något alldeles eget. Jag och lillebror Micke såg genast en stor potential med huset, framför allt Micke. Det här går att göra hur läckert som helst. Huset har ett loft som sträcker sig över drygt halva ytan, vilken möjlighet att fixa en häftig kvart. Nu hade tungan mer bråttom än hjärnan. Jag kan komma ner hit och rita upp huset åt Er ! Göra ett förslag på hur det skulle kunna se ut ? Nu är det så att jag gillar jobb som dessa.  

 jobbet

Under tiden hade tomten, inte deras tomt utan min bror tomten, sagt att det är klart att Ni ska ha en duschkabin i källaren det fixar vi. Jag kommer ner hit, tar med mig en polare så är det snart fixat. Vi i familjen Christiansen är sådana, ska det fixas så är det NU ICKE NU MEN NU, danskt talesätt. Så om allt funkar åker jag med min syster ner till dom på tisdag och påbörjar jobbet.

Det var skönt att se sin egen familj igen, även om jag bara hade varit borta ett par dagar så är hemma alltid hemma. Jessica och missilen kom över på middag och det är alltid lika trevligt. Missilen kör mer och mer med oss, framför allt med Marie. Det ska hända något hela tiden.

I dag ska gården få sig en omgång, vattenslangen och utemöblerna är på plats så nu blir det städning av dessa. Det vi planterade i höstas och som vi inte har en aning om vad det är börjar komma upp. Ett par dagar med riktigt fint väder kommer att göra susen.

En mustig vårgryta skall också hinnas med liksom tvättstugan.


Ha de 










Av Bent Christiansen - 15 april 2009 05:07

En hel vecka har gått, det går fort nu. Nästa bloggtillfälle kan bli historisk, klurigt.

Jag har alltid varit spontan av mig, och jag lovar det har inte blivit bättre.

"Bitte fnus" ville göra om lite i sitt rum, visst sa jag vad vill du göra? Ta bort överdelen på mitt skrivbord. Helt ok. Fram med verktyg här ska fixas skrivbord. Bort med allt som fanns på bordet och dess överdel. Va sladdar det hängde bakom, skrivare, eltandborste, högtalare mm. Bort med allt. Här skulle det fixas till så att det blev snyggt. När överdelen var borta såg det väldigt tomt ut. Vi fixar en vägghylla ! Kolla på IKEA`s hemsida om det finns något snyggt och billigt. Visst fanns det, inklusive konsoler under 200 spänn. " Bitte fnus" gillar skor så gissa vad som först åkte upp på hyllan?

skor på hylla 

 Nu var det inte det som var meningen med hyllan, så här blev det.

 som det blev

Ganska snyggt.

Påsk har det varit också, det innebär jobb och mycket mat. Jobbet har varit gården. Vi har rensat ogräs mellan plattorna, planterat Liljor, sopat, allmän städning men bara på den delen av gården som vi ser från köksfönstret. Det gäller att markera.

 Markering

Eftersom ingen annan av våra grannar gör något blev det en tydlig markering, hit men inte längre.

En massa mat och trevligt sällskap har det också blivit. Långfredagen, Jessica och Johan på middag. Påskafton, hela familjen hemma hos Jennie och Laurent. Påskdagen hemma hos lillebror i Tumba. Alla var där, nästan.

 Påsk hos Kent

Vädret har ju varit fantastiskt så det är skönt att vi har kunnat varit ute.

Nu bär det av till Köpenhamn, min farbror som gick bort ska begravas. Finns trevligare sätt att träffa den danska sidan av släkten på men vad gör man.

Jag räknar med att vi ska stanna till lördag då kanske vi hinner se lite av Köpenhamn också. Tyvärr har Marie ingen möjlighet att följa med, det går fler tåg. Får se om det kanske blir en historisk händelse.


Ha de 























Av Bent Christiansen - 7 april 2009 19:33

Bakfickan! Therese kallar den så, det är Lisas nya kök som idag har blivit godkänt av myndigheterna. Det formella beslutet dröjer till nästa vecka, men som sagt det är bara en formalitet.  GRATTIS.

Nu kan ingen !!!!!!!

 TRAMPA PÅ

Men det finns det ju andra som vi kan göra så på.

Leveransbil har vi testat under 2 dagar också, fungerar perfekt. Ytterligare en bil till samlingen.

 Transportbil

Nu när det inte finns något garage längre är väl nästa steg att bygga ut vändplan. Glöm inte bygglov ?

På väg hem träffade jag min morbror, han är 80 år och pigg som en mört. Skönt att se med tanke på vad som hände häromdagen.

Kasta inte spindlar innan inspektion.

Nu är det dags för det vanliga,.... en rar kopp kaffe och sen ringa lite.


Ha de







Av Bent Christiansen - 6 april 2009 07:56

Vår familj drabbades i går av en stor förlust. Vår farbror Ib Gylling Hansen har gått bort. Ib blev 74 år. Våra tankar går idag till hans familj.

Ib var för många av oss den store diplomaten, artig, vänlig hade aldrig långt till ett skratt. Alltid något på gång. Han lämnar efter sig ett stort tomrum.


Danmarks flagga

Av Bent Christiansen - 5 april 2009 07:02

Efter att gården hade fått sitt i går så styrde vi kosan mot Hässelby. Vi hade blivit inbjudna på middag hos familjen Berneron. Jag misstänkte redan från början att det fanns en baktanke med att bjuda in oss.

Grillen skulle flyttas, det är en stor rackare och framför allt väldigt tung.

 stor tung grill

 Nu hade jag tur, Laurents kompis Niklas hade kommit förbi, eller om fransmannen hade lurat dit honom det vet jag inte. Hur som helst grillen var precis flyttad.

Trodde Ni att det var slut med det ? Icke. Nu skulle sommarmöblerna fram, altan skulle sopas, växterna ställas på plats mm. Jennie hade varit på fest kvällen innan så hon var inte speciellt mycket till hjälp, skojar bara.

Efter att allt var på plats tog vi en paus innan det var dags att börja med middagen. Just det grillat.

 Efter städning

Fläskkarrè med sallad och potatisrektanglar. Även nykokta rödbetor stod på menyn. Det var tur att jag var med så att jag kunde styra upp allt. Maten smakade som alltid väldigt gott, fransmannen hade återigen lyckats.

Det går inte fort men det blir bra.

Mycket återstår innan det är klart, allt som inte hade sin plats ställdes undan.

 Vi ställer det här så länge !

Det finns en söndag också...........


Ha de 










Av Bent Christiansen - 4 april 2009 12:29

Då är det påbörjat, rensningen på gården. Så här såg det ut innan.

 Innan

Och så här ser det ut nu.

 Efter rensning

En viss skillnad är det. Nu återstår bara att sätta ut lite nya växter och fylla på med jord. Hjärnan bakom detta mästerverk är !!!!!!!

 Hjärnan bakom  mästerverket

Nu är det bara att hoppas på att vädret står sig över påsk så att det kommer ner lite grönska.


Ha de 















Av Bent Christiansen - 4 april 2009 08:17

Efter drygt ett halvår har jag äntligen lyckats få  min Scanner att fungera tillsammans med datorn. Vad som har varit fel vet jag inte men helt plötsligt så tog den emot drivrutinerna.

Första bilden blev väl inte så där jättebra, missade lite när jag klippte in den. Skyller på att jag är  ringrostig.

 Vårbild


Den får duga......


Ha de




Av Bent Christiansen - 3 april 2009 21:47

Visst är det underbart, lampan lyser, varmt och skönt. Jag har även märkt att tonen hos vissa låter lite mera beskedlig kanske till och med lite vänligare än tidigare. Det är också positivt.

Påsken närmar sig med stormsteg, vi ska som vanligt ha en liten familjeträff måste bara kolla hur ungarna arbetar. Det är ju så att när man jobbar inom serviceyrket ställs man ibland för det faktum att service även skall levereras på helgdagar. Kunden vilar aldrig. Apråpå vila, det ska vi göra i helgen. Ni kommer väl ihåg vår gård som vi påbörjade förra våren. Nu ska den få sig ett ytterligare lyft. Rabatterna ska rensas från gammla löv och annat bråte som har hamnat där under vintern. Plattorna skall rensas från gammalt ogräs, tar man det nu är det så mycket lättare att hålla efter. Till veckan skall det inhandlas lite nya växter också. Vi satte en del nya saker i höstas, en påse blandat kan man säga. Vi har ingen större koll på vad det var, det får framtiden utvisa. Lägger ut lite bilder efter morgondagens slit både hur det såg ut innan och efter.

Kaffet och ringandet är redan avklarat så......


Ha de

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards