Alla inlägg den 16 mars 2012

Av Bent Christiansen - 16 mars 2012 15:02

Simatai. Simatai var en ganska oexplaoterad del av den Kinesiska muren när jag besökte den 1996. Den ligger ca 25 mil norr om Beijing. Att ta sig dit via lokala medel var näst intill omöjligt så vår enda chans var att åka Taxi. Via kontakter fick vi tag i en chaufför som var villig att offra en hel dag. Vi skulle bli tvugna att bjuda honom på lunch och en del mellanmål men det var det värt. Resan skulle nämligen kosta oss 4 som var med 100:- per skalle + chaufförens lunch mm. På slingriga vägar gav vi oss iväg. Vi hade inte åkt mer än en timme innan chauffören tecknade åt oss, han kunde ingen engelska, att det var dags för lunch. Nu var det så att i Beijing var man bortskämd med att det på de flesta restaurangerna fanns matsedeln på engelska men inte här. Till saken hör att när vi anlände till en lokal liten håla som hade en restaurang stod det en hund utanför och bara skällde och skällde. Vår chaufför fick förtroendet att beställa åt oss allihop. Först fick vi in en soppa, vad det var har jag än idag ingen aning om men gott var det. Nu var det dags för varmrätten. Plötsligt mindes jag hundskallet utifrån, det hade tystnat. Jag sa till mina kamrater att jag tänker inte äta riktigt än ska bara kolla en sak. Så jag reste mig upp gick ut genom dörren. Ingen hund. Precis när jag skulle gå in egen och tacka för mig kom den runt hörnet, och började skälla. Nöjd med mig själv gick jag in och fortsatte min lunch.

Simatai, äntligen vi hade hört så mycket om det stället och nu var vi där.



Otroligt vackert. Det var också som på bilden. En klar och solig dag. Luften var otroligt tunn här uppe så när man hade gått en bit sved det ordentligt i luftrören. Från den högsta punkten i Simatai hade man en fantastisk utsikt.


Tänk själva detta är något som människan har byggt. Har Ni inte varit där och sett muren åk dit.


En annan fantastisk plats är Temple of Heaven, den ligger i de södra delarna av Beijing. Här bodde och framförallt bytte Kejsaren om när han kom från sitt hem i de södra delarna. Nu blev det ganska många och långa resor varje år så Kejsaren beslöt sig för att flytta från de södra delarna av Kina till Beijing. Nu fanns det dock ett problem som måste lösas. Mittens rike hört talas om det ?  Mittens rike fanns där Kejsaren fanns, alltså i de södra delarna. Vad gör man då som Kejsare ? Jo man flyttar helt enkelt mitten till Beijing.



Det är som en liten rund kupol högst upp. När jag var där var jag ett väldigt omtyckt objekt för småbarnsföräldrar. Jag är längre än de flesta kineser, jag är eller rättare sagt var blond så jag vet inte hur många barn jag fick hålla i famnen för att deras föräldrar skulle få ta kort.


Det finns många ställen som är otroliga att se, den förbjudna staden. Kommer med en historia om den vid ett senare tillfälle. Himmelska fridens torg. Dett torg som inte bara innefattar armeparader utan som varje söndag samlar tusentals kineser som gör samma sak. Nämligen flyger med sina drakar, sådana där som man hade som liten med ett snöre till.



Jag skulle någon dag vilja åka dit igen.



Ha de  

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards