Alla inlägg under december 2009

Av Bent Christiansen - 13 december 2009 09:00

Kolla in minen på Leffe..

  


ha de

Av Bent Christiansen - 12 december 2009 10:48

På begäran....1978

  


ha de

Av Bent Christiansen - 12 december 2009 08:01

 Då har den gått av stapeln, Beatles kvällen i Tumba folkets hus. Mycket folk och som vanligt en massa människor som jag kände igen men inte kunde sätta namn på. Två av dom som var där gick absolut inte att ta miste på vilka dom var.

Lars "Lasse" Larsson med fru. Lasse visade oanade talanger, i alla fall för mig när han gjorde detta !

  


Larsson gled fram över dansgolvet som om han aldrig hade gjort annat. Däremot kände jag igen honom en liten stund senare när det såg ut så här !

  

Det kanske inte syns så bra men det är en öl som syns nere till höger i bilden.

En annan gammal bekant var Stefan " Simlärarn" Sandberg. Han såg ut så här !

  

Stefan hade som vanligt humöret på topp, där sitter det inte fast. Stefan och jag har något som inte Lasse har, vilket vi inte var sena med att tala om för Larsson. Vi var bägge två med och spelade handboll i 50 timmar 1978. När Stefan fick höra att Lasse inte var med den gången, man glömmer lätt vissa saker efter drygt 30 år, så sa han spontant. " Det var därför det var så jobbigt vi var en man kort " Stefan jag lovar att scanna in tidningsartiklarna om vår bragdmatch för drygt 30 år sedan.




Ha de

Av Bent Christiansen - 11 december 2009 13:36

Jag var på luciafirande i morse på Isabelles dagis, det hölls utomhus. Kallt


  








Ha de

Av Bent Christiansen - 7 december 2009 07:54

Då fick vi vara med på en värdspremiär, nämligen detta...


  

Madeleine äter fast föda för första gången hos morfar och mormmor. Hon såg jätte lycklig ut. Fast mat har hon ätit förrut men inte hos oss. Däremot hände något ännu mera spännande. Madeleines storasyster " Missilen " som tyvärr inte var med, var skogstokig i majskrokar när hon var liten. Nu var det dags för den lille att för första gången i sitt liv få prova på detta, och det hemma hos oss.

Hur det gick ?..... Bilden talar för sig själv.


  


Det svåra var att själv hålla i majskroken, annars gick det galant. Pappa övervakar det hela.

Det fanns flera anledningar till att familjen var samlade, dels skulle Jessica fixa mina naglar. Och då vet alla vad det innebär ! Jag skulle bjuda på middag. Dels skulle vi gå igenom lite julklappar så att det inte köps dubbelt av något. Sen var det andra advent och en rar kopp kaffe med lite tilltugg är aldrig fel.

Jag och hustrun har haft funderingar på att när lägenheten är nyrenoverad om ca drygt ett år ska vi fixa en öppen spis. En sån där som inte kräver skorssten. Dom kostar allt från 5-25000:- beroende på storlek. Mycket pengar. Nu hittade vi ett alldeles utmärkt surrogat till en sådan spis.


  


Snygg, eller hur. Det allra bästa var att den var gratis, kräver inget underhåll och skräpar inte ner. Man kan inte få allt men man kan komma nära.



Ha de

Av Bent Christiansen - 6 december 2009 08:55

Fantastiskt väder, det regnade och blåste. Dagen var som gjord för att sitta inne och äta god mat.

  


Och god mat var det. Denna gång hade jag beslutat att jag inte skulle vräka i mig en massa potatis, brukar vara vanligt. Då är man mätt efter sillen, ja inte min gamla kompis Sillen som egentligen heter Tomas, utan den sill man äter. Jag provade det mesta, det som föll mig mest i smaken var deras Currysill. Jag har haft svårt att hitta det här hemma så beslutet togs på plats att i dag söndag ska jag göra egen Currysill. I Danmark är det väldigt vanligt men som sagt inte här. Återkommer om hur den blev.

Vissa som var med nöjde sig inte bara med den goda maten.....

  

Kolla in de små, eller ska jag säga de stora snapsglasen. Skämt. Maten smakade fantastiskt. Det var upplagt så där lagom mycket på faten vilket gjorde att det inte såg så grisigt ut. Personalen var snabbt framme och fyllde på så att det hela tiden såg fräscht ut. Efter intagen mat bar det av hem till pappa för kaffe och konjak. Inte för mig jag fick nöja mig med alkoholfri öl. Vilket absolut inte gjorde något. Hela dagen var jätte trevlig, tack Pappa. Jag och hustrun ser fram emot nästa helg. Var ska vi äta då ? Inte julbord va !


Ha de

Av Bent Christiansen - 5 december 2009 07:07

Då var det dags, årets första ........ Trodde inte att det skulle bli av i år men så blev det. Egentligen är det svårt att ta åt sig av allt. Var ska man börja ! Var ska man sluta ! Tankarna far genom huvudet, här gäller det att vara smart. Vissa saker ska man direkt undvika, andra ska man frossa i. Det är just balansgången mellan de olika sakerna som är svårast. Tittar lite över axeln på de andra i sällskapet, vad tar dom ? Vad ratar dom ? Det är inte lätt. Sen är det hela atmosfären, titta på folk kan också vara givande. Deras klädsel, hur uppför dom sig, hur ser dom ut ? är det någon man känner ?

Allt detta har möjliggjorts av pappa. Tack. Vi ses efter lunch.

  



Ha de








Av Bent Christiansen - 1 december 2009 17:15

I söndags var de två äldsta barnbarnen här. Föräldrarna arbetade och dom skulle vara här. Trevligt. Vad skulle vi då hitta på, vädret var ju inte speciellt trevligt grått och trist. Det blev det här....

  


Pepparkaks bakning. Mormor var väl inte överförtjust men det var morfar. Undan med allt som normalt brukar vara på bordet. Undan med mattor och stolar sen var det dags. Och som det bakades. Alexander han tröttnade efter en timme. Inte Cassandra hon bara fortsatte....

  


Nu syns det inte så väl men även näsan fick sig en dust av mjöl, om än med flit. Resultatet lät inte vänta på sig. Efter gräddning i ugn var det dags att lägga på sminket eller vad det heter.


  


Lysande resultat. Apropå lysande på kvällen tände vi första ljuset.


Ha de

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25 26 27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards